Ett kort meddelande om att vi fortfarande lever, vi har bara tagit en liten paus.
Också en fråga: smakar Delirium Tremens Jenka? Kvällens ölsällskap påstår det, men jag känner det inte. Vad tycker ni?
fredag, juli 31, 2009
söndag, juni 14, 2009
Rogue OT Jorgen Ale

Typ: IPA
Bryggeri: Rogue Ale Brewery
Ursprung: Usa
Utseende: Halvgrumligt orange med vitt skum.
Volymprocent: 6,5%
Format: Flaska 650 ml
För att fira att krogen Oliver Twist i Stockholm fyller 15 år så har amerikanska Rogue bryggt en öl döpt efter OTs egna Jörgen. Eller så bra är det inte. Vi tar om det där: För att fira att krogen Oliver Twist i Stockholm fyller 15 år så har amerikanska Rogue tappat sin Yellow Snow IPA på andra flaskor med krogens logga och ett nytt namn. Inte riktigt lika fint, men nog så trevligt ändå.
Det doftar svagt av parfym, alkohol och persika. I smaken hittar jag ananas, grape och tyvärr en ganska kraftig alkoholsmak. Med den ganska låga alkoholhalten på 6,5% så är det förvånande och tråkigt att det framträder så starkt. Det är heller inte någon humlebomb, eller ens särskilt beskt. Trist och dålig helt enkelt. Men sen fyllde ju Oliver Twist 15 i fjol och ölen är nog gammal.
lördag, juni 13, 2009
Nøgne Sunturn Brew

Typ: Barleywine
Bryggeri: Nøgne Ø
Ursprung: Norge
Utseende: Mörkt vinrätt med vitt skum.
Volymprocent: 11%
Format: 80ml provglas från flaska.
Ett barleywine bryggt med rökt kornmalt och råg från Nøgne. Namnet kommer ifrån att det är bryggt den 21 december, årets kortaste dag och dagen norrmännen förr trodde att solen vände.
Eftersom det är bryggt så nära jul kanske det inte är så konstigt att det luktar glögg. Rödvinsglögg med russin och mandlar. I smaken hittar jag enbär, malt, lite rök och mycket syra. Jag stör mig lite på röksmaken som inte blandar sig så väl som det borde och ihop med en svagt blaskig känsla så är jag glad över att det bara är ett litet glas jag köpt.
fredag, juni 12, 2009
Mikkeller & BrewDog - Devine Rebel

Typ: Barleywine
Bryggeri: Mikkeller och BrewDog
Ursprung: Danmark och Skottland
Utseende: Klyschigt bärnsten med nästan vitt skum.
Volymprocent: 12,1%
Format: 80ml provsmak från flaska.
Först ut på Bishop Arms Folkungagatans säsongsavslutning är Devine Rebel. Europas kaxigaste bryggeri gör en öl tillsammans med den danske galningen/vålnaden. Förväntningar? Skyhöga såklart. Ett single hop barleywine med chamapgnejäst på 12 kanonkulor där en fjärdedel av ölen har lagrats på skotska whiskyfat låter ju precis så komplicerat som det ska vara.
Det luktar ek, sprit och söt sirap. Vätskan klar och trögflytande, särskilt med tanke på glaset så ser det mer ut som whisky eller cognac än öl. Smaken hjälper till att hålla illusionen uppe med massor av trö, en del whiskyrök, lite äpple och sen massor av sötma. Ihop med eftersmaken värms strupen upp av alkoholen och jag kan inte göra mer än att le.
Det är gott, det är bra och snart är det antagligen slut, för den här gången, på BA Folkunga.
Etiketter:
12%,
barleywine,
danmark,
ekfatslagring,
mikkeller,
single hop,
skottland,
storbritannien
Bishop Arms Folkungagatan och den så kallade Säsongsavslutningen
Från och med igår, och fram till den 18 juni så firar BA Folkunga sommaren(?) med en säsongsavslutning. Självklart är det bara lögn och båg, eftersom det är varken sommar eller ett avslut eftersom de faktiskt kommer ha öppet under sommaren. Däremot så är det ett utmärkt tillfälle att sälja lite spännande öl, verkar det som.
Jag tittade in en snabbis igår och prövade bland annat Devine Rebel, Behemoth, Yulesmith, Sunturn Brew och Gemini. Recensioner kommer förhoppningsvis upp inom en nära framtid.
Innan sommaren slår till kommer vi att köra en säsongsavslutning med massor med specialare på fat och flaska! Det blir en festival som pågår i en vecka, från torsdag 11 juni, med final för er som inte flytt staden torsdag 18 juni – dagen före midsommarafton då vi kommer att sänka priserna på det som finns kvar! Vågar du vänta?
Det blir danskt, svenskt, norskt, amerikanskt och mycket mer… Vi kommer ha dagens ölsläpp, du kommer att kunna köpa provsmakning av alla öl som är med på festivalen, en specialkomponerad meny och mer.
Mer information kommer att komma under tiden fram till vi kör igång.
Väl mött!
Fatöl i urval:
Dugges, Ölands Gårdbryggeri, Sigtuna Brygghus, Nögne Ö, BrewDog, Sierra Nevada
Flaskor i urval:
Mikkeller – Simcoe och Not Just Another Wit
Alesmith Yulesmith – en Imperial Red Ale
Three Floyds – Beehemoth – Barleywine från världens högst rankade bryggeri
Nøgne Ø - Sunturn Brew Barleywine
Haandbryggeriet – Dark Force Vete Stout ???Enda i världen??? och Norwegian Wood – naturligt rökig ton från torkningen av malten över öppen eld och kryddad med enbärsris och bär.
Port Brewing – Hop 15 ; femton humlesorter, humlad var 15:e minut, för att fira Pizza Ports 15-års jubileum 2002 och Old Viscosity – Mycket bra bourbonfats-lagrad kolsvart ale
Southern Tier – Gemini; “hoppy & unearthly”
Sierra Nevada – Harvest 12th Edition – Sista flaskorna i Sverige?
Flying Dog – Dog Schwarz - Amerikansk Östtysk mörk lager
Bryggar-mingel 12 juni
Sigtuna Brygghus Bryggmästare– Mattias Hammenlind - kommer den 12/6. Passa på att ställa frågor och pröva deras nya DIPA!
Kvällens specialare, smakprov 8 cl 20 kr
Dagens släpp:
Små serier av flasköl, avsett att köpa provsmak av, 8 cl 20 kr
Torsdag Mikkeller/BrewDog Devine Rebel – Sverige-premiär hos oss!
Fredag Sigtuna DIPA – Bryggmästare Mattias kommer också!
Lördag Gammeltokens Rököl – Öländsk Barleywine ”Don’t drink and use your rulator”
Söndag Haandbryggeriet Odins Tipple - vildjäst mörk kraftig imperial stout
Måndag Nøgne Ø Dark Horizon 2nd Edition - Tydligen mognat till sig vansinigt bra
Tisdag Alesmith Wee Heavy – endast 36 flaskor kom till Sverige
Onsdag Mikkeller & Three Floyd Oatgoop – Fantomen och Myten skapar Havrevin…
Torsdag En hemlig specialare – du måste komma hit för att få veta!
Jag tittade in en snabbis igår och prövade bland annat Devine Rebel, Behemoth, Yulesmith, Sunturn Brew och Gemini. Recensioner kommer förhoppningsvis upp inom en nära framtid.
onsdag, juni 10, 2009
Maes Pils
.jpg)
Typ: Lager
Bryggeri: Brouwerij Alken-Maes
Ursprung: Belgien
Utseende: Pissgul med tjockt vitt skum.
Volymprocent: 4,9%
Format: Burk 330 ml
Det är inte alltid man har ett stort utbud att välja ifrån när man vill fukta strupen med något. På flyget blir det särskilt illa när Maes Pils blir det mest intressanta att välja.
Doften är så svag att jordnötterna tanten brevid äter kväver allt spår av arom. Och när vi ändå nämner sådant som tar över så dricker jag den ur ett litet plastglas. Ett plastglas som smakar mer än själva ölen. Om man verkligen försöker så kan man efter ett tag ana smaken av ett kornfält, med en liten beska i eftersmaken som blandar sig med toner av en pissoar-sten.
Skitdåligt. Drick Norrlands istället.
onsdag, juni 03, 2009
Två nya öl från Shipyard Brewing till Sverige nästa vecka
Jag "twittrade" nyligen till Shipyard Brewing Company (som började att följa mitt "twitterflöde" för ett tag sedan) om vi i Sverige kunde räkna med några nyheter från bryggeriet i år. Mycket riktigt svarade ShipyardBrewing idag att, ja, det kommer två nya öl till Sverige redan nästa vecka:
Visst låter XXXX IPA intressant? Och Brewer's Choice Brown Ale vill jag försöka få tag på. Det blir genast lite roligare att leta upp ett öl när man får informationen direkt från ett twittrande mikrobryggeri i Maine, USA.
ShipyardBrewing: @Spectraz We have XXXX IPA and the Brewer's Choice Brown Ale being shipped to Sweden next week! Hope you are able to enjoy!
Visst låter XXXX IPA intressant? Och Brewer's Choice Brown Ale vill jag försöka få tag på. Det blir genast lite roligare att leta upp ett öl när man får informationen direkt från ett twittrande mikrobryggeri i Maine, USA.
lördag, maj 30, 2009
Midtfyns Double IPA
.jpg)
Typ: DIPA
Bryggeri: Midtfyns Bryghus
Ursprung: Danmark
Utseende: Grumligt rödbrun med ljusbrunt skum.
Volymprocent: 9,2%
Format: Flaska 500 ml
Det känns som jag har sagt det här förut, men var drar man egentligen gränsen för hur mörk en Pale Ale får vara? Ja, det är en DIPA, men PA betyder fortfarande Pale Ale. Dugges IPA High Five lider av samma färgproblem om jag inte minns fel. Men strunt i det nu.
Doften är stark med mycket humle, blommor men också lite oväntade kaffetoner. Smaken är sträv, ganska mild med mycket blommor och ett lagom bett i beskan. Eftersmaken går mer åt bittert, svart kaffe än humlebeska. Den är lite märklig, lite överraskande och dessutom bra. Nu önskar jag att jag hade en flaska av deras Imperial Stout också.
fredag, maj 29, 2009
Ekholmen Ekologiska Ale
Typ: Ekologisk Pale Ale
Bryggeri: Nynäshamns ångbryggeri
Ursprung: Nynäshamn, Sverige.
Utseende: Bärnsten, igen...
Volymprocent: 4,7%
Format: Flaska 500 ml
Se först chrulls recension av Nynäshamns Ekholmens Ekologiska Ale. Anledningen till att vi recenserar Ekholmen igen är för att:
1. Chrull avnjöt den på tapp @ Glenfiddich Warehouse tidigare i år och,
2. Chrull tyckte att jag kunde skriva en ny recension.
Ekholmens Ekologiska Ale inte fullt så smakrik som Chrull beskrev den som, däremot har den en sjysst beska som hänger kvar en stund i munnen. Jag har för närvarande inte tillgång till några bra ölglas där jag nu befinner mig, men jag dricker ölet ur ett vinglas och jag måste säga att dofterna kommer fram mycket bättre. Jag brukar ha problem med att känna hur ölet luktar, men nu händer det en hel del saker i näsborrarna. Den luktar lite svagt trapistaktigt(?) Har den således mer Belgiska drag eller Engelska? Vad tycker ni?
Ölet har fått sitt namn efter en holme (Ekholmen) i Nynäshamns södra skärgård. För länge sedan var Ekholmen en egen ö, men invallades, tillsammans med Järflotta (som var större), av strejkbrytare. Under 20-talet fanns där ett 16 tunnland stort ekologiskt jordbruk.
Torrheten som Chrull beskrev i sin recension kommer verkligen krypande i munnen efter ett tag, men om ni inte tänker dricka 50cl till av samma öl tror jag att det är alldeles lagom. Helhetsbetyget är ok men inte mer än så.
Etiketter:
4%,
Nynäshamn Ånbryggeri,
pale ale,
Sverige
Balkongöl
Houblon Chouffe Dobbelen IPA Tripel

Typ: Belgisk IPA
Bryggeri: Brasserie d'Achouffe
Ursprung: Belgien
Utseende: Gul, vitt skum
Volymprocent: 9%
Format: Fat
En belgisk IPA bryggd på tre sorters humle från Achouffe låter ju spännande, La Chouffe är ju en favorit bland de ljusa belgiska alerna. Och ett glas för 1€ är ju inte ett rån eller så.
Doften är stark av parfym och blommig humle. Smaken domineras också av parfym och peppriga alkoholsmaker. Det är inte heller särskilt mycket beska, det som finns kommer väldigt sent i smaken och gör inte mycket för att dölja alkoholen.
Nu beskriver jag den antagligen mer negativt än vad den förtjänar, men jag hade väntat mig betydligt mer från Achouffe. Houblon Chouffe är bara "ok" och inget mer.
torsdag, maj 28, 2009
Vedett White

Typ: Witbier
Bryggeri: Brouwerij Duvel Moortgat
Ursprung: Belgien
Utseende: Diskvattensgul med vitt skum.
Volymprocent: 5%
Format: Från fat.
Moortgat som brygger en hel del bra öl har nyligen lanserat en veteöl. De kallar den Vedett White och den blev min första öl för en väldigt lång kväll.
Doften är svag av vete, hö och lite citron. Smaken är som en svagare, klenare Hoegaarden med mer eftersmak av stall. Det är faktiskt riktigt tråkigt. Glaset skickas mellan oss och ingen kan komma på en enda anledning till varför man skulle välja det här framför just Hoegaarden. Det blir aldrig något mer än vad som känns som en blek kopia.
onsdag, maj 27, 2009
Keizer Karel Robijn Rood/Charles Quint Rouge

Typ: Belgian Strong Dark Ale
Bryggeri: Brouwerij Haacht
Ursprung: Belgien
Utseende: Mörkt röd med nästan-vitt skum.
Volymprocent: 8,5%
Format: Flaska 330 ml
Jag var nere på en liten ölfestival i Belgien för några veckor sedan och har inte samlat mina anteckningar, hur få de än blev, förrän nu. Det första nya jag drack var en Keizer Karel Robijn Rood på vad som nu måste ses som mitt belgiska stammishak, Café 33 i Leuven.
Doften är stark av apelsin, körsbär och malt, det är en mustig och rik doft. I smaken hittar jag blodapelsin, lite syra och mycket karamellmalt. Det är väldigt mustigt och en hel del skogskänsla, framförallt i eftersmaken. Mycket trevlig belgisk ale och det känns som om det var ett tag sedan jag hittade en riktigt bra sådan, som var ny och okänd för mig.
Etiketter:
8%,
belgien,
belgisk ale,
strong ale
tisdag, maj 26, 2009
Little Creatures Pale Ale

Typ: American Pale Ale
Bryggeri: Little Creatures
Ursprung: Australien
Utseende: Halvgrumligt orange med vitt skum.
Volymprocent: 5,2%
Format: Flaska 330 ml
Från en gammal krokodilfarm i västra Australien kommer Little Creatures, ett bryggeri som började sälja just Pale Ale som sin första öl sommaren i årsskiftet 2000/2001. När jag har pratat öl med mina kamrater från Australien så har Little Creatures (ihop med Coopers) ofta nämnts som favoriter och bevis på att det finns mer än VB och Fosters där på andra sidan världen. Så självklart var man sugen på att pröva.
Little Creatures Pale Ale luktar persika, aprikos och jäst. Smaken domineras av tidigare nämnda frukter ihop med blommig humle och en halvstor beska. Det är helt klart gott och bra, men slår inga rekord. En trevlig öl som med sin alkoholhalt på 5,2% och sin friska och inte så påfrestande smak skulle göra en bra middagsöl att ha en låda av hemma.
måndag, maj 25, 2009
Struise Mikeller (Elliot Brew)

Typ: Double India Pale Ale
Bryggeri: Mikkeller och De Struise Brouwers
Ursprung: Danmark och Belgien
Utseende: Halvgrumligt orange med
Volymprocent: 9%
Format: Flaska 330 ml
Mikkeller, hos oss på Skumgardiner känd som Den Galne Dansken slår sina påsar ihop med De Struise och brygger vad som påstås vara Belgiens mest välhumlade öl. Resultatet är en öl som doftar jordigt av jäst och en del aprikos. Smaken är syrlig med en markant men inte övermäktig beska som sällskapar med persika, aprikos och en mindre hästfilt. Eftersmaken blandar en sommaräng med ett stall.
Det är bra, men inte fantastiskt. Det är intressant och spännande men knappast något jag känner mig sugen på igen. Mikkeller har bryggt betydligt bättre öl än såhär. Och nej, det var inte jag som hällde upp ölen sådär.
söndag, maj 24, 2009
Nøgne Dark Horizon 2nd Edition
.jpg)
Typ: Imperial Stout
Bryggeri: Nøgne Ø - det kompromissløse bryggeri
Ursprung: Norge
Utseende: Totalt jävla mörker med väldigt lite skum.
Volymprocent: 16%
Format: Flaska 500 ml
Omtalad, svindyr och lyxförpackad. Dark Horizon 2nd Edition har mottagits blandat av andra ölbloggare och tyckare och jag förstår varför.
Doften är lika tjock och fyllig som vätskan är svart och trög. Det är kaffe, tjära och en del alkohol. Smaken är tjock av kaffe, choklad och mörka frukter, precis som man kan vänta sig av en ordentlig Imperial Stout. Men 16% alkohol är skitmycket, och det märks i både doft och smak, även om det inte riktigt känns som hela 16%. Det finns sämre öl på 7% som smakar mer sprit än vad Dark Horizon gör men det drar ändå ner intrycket något. Sen tror jag att om det här hade varit kvällens enda öl, ihop med en bit riktigt mörk choklad så hade jag nog älskat den. Det är en rejäl öl som behöver sitt tillfälle och sin plats. Dessutom går den nog utmärkt att lagra.
Som sammanfattning blir det något slags "skitbra, fast...". Tydligare än så kan jag inte vara, jag kanske återkommer när nästa flaska öppnas.
lördag, maj 23, 2009
Nøgne Imperial Stout

Typ: Imperial Stout
Bryggeri: Nøgne Ø - det kompromissløse bryggeri
Ursprung: Norge
Utseende: Totalt jävla mörker med mörkt skum.
Volymprocent: 9%
Format: Flaska 500 ml
Efter besvikelsen med portern så var det spännande att öppna flaskan med Nøgne Imperial Stout. Jag har tidigare druckit första utgåvan av Dark Horizon, deras 16% imperial stout och verkligen gillat den så visste jag inte alls vad jag hade att vänta av lillebror på 9%. Dessutom har kvalitén och mitt omdöme på de tidigare ölerna från bryggeriet varierat en hel del och på något sätt kändes det som om mitt omdöme på bryggeriet i sig skulle påverkas en hel del av vad jag tyckte om den här ölen.
Doften är stark av brända, rökiga toner med massor av kaffe och choklad. Vätskan är tjock och trögflytande och smakar fylligt och starkt av kaffe. Eftersmaken är bitter och innehåller ännu mer kaffe och lite rundare, mörk choklad. Det är precis som deras IPA riktigt bra utan att vara extremt.
Nu har jag bara tillgång till en öl till från Nøgne Ø, och om allt går som det ska dyker en recension och en sammanfattning upp inom kort här på Skumgardiner.
fredag, maj 22, 2009
Nøgne Porter

Typ: Porter
Bryggeri: Nøgne Ø - det kompromissløse bryggeri
Ursprung: Norge
Utseende: Svart, mörkt skum.
Volymprocent: 7%
Format: Flaska 500 ml
Nu ger vi oss in bland lite mer mörka ölsorter (hade jag inte en Stout från Nøgne någonstans? Den verkar spårlöst försvunnen.) och först ut är en porter.
Doften är svagare än väntat men innehåller mycket kaffe och choklad. Smaken är också den ganska svag, lite blaskig trots att de starkaste smakerna är av mörka frukter, choklad och kaffe. Hur en öl på 7% och med den här färgen kan kännas så klen och blaskig vet jag inte, men bra är det inte. En besvikelse.
torsdag, maj 21, 2009
Nøgne Sahti

Typ: Sahti
Bryggeri: Nøgne Ø - det kompromissløse bryggeri och Dugges Ale och Porter-bryggeri
Ursprung: Norge och Sverige
Utseende: Grumligt mörkorange med nästan-vitt skum.
Volymprocent: 11%
Format: Flaska 500 ml
Det här är ett svensks-norskt samarbete i ett försök att brygga Sahti, en finsk ölstil. Eftersom mina kunskaper om Sahti inte räcker längre än vad wikipediaartikeln innehåller så är länken den enda förklaringen jag ger nu.
Jag öppnar flaskan nyfiket, men utan högre förväntningar som jag öppnar flaskan och häller upp. Den svaga doften innehåller humle, blommor och skog. Smaken är fyllig och börjar syrligt för att sedan växa till en kryddig, besk blandning av en hel del enbär, ris och skog. Alkoholhalten på 11% gör sig tydligt påmind i smaken och det blir aldrig gott, men inte heller tråkigt. Intressant och spännande även om jag är rätt nöjd med att bara ha köpt en flaska. Det här är inget jag tänker dricka igen samtidigt som jag blir lite sugen på att pröva en äkta, finsk variant. Finns det förresten något bra öl från Finland? Jag kan inte påminna mig om att jag någonsin har druckit bra öl från grannlandet i öster.
onsdag, maj 20, 2009
Premiär för Nils Oscars Saison

Nils Oscar låter meddela:
Med anledning av att vi släpper vårt nya öl Nils Oscar Saison så kommer vi ha premiär och provsmakning 26 Maj kl 18.00 på tre utvalda öllokaler i Stockholm, nämligen
Glenfiddich warehouse No:68 på Västerlånggatan 68,
Akkurat Restaurang och bar på Hornsgatan 18 samt
Oliver Twist, Repslagargatan 6.
Passa på att träffa bryggare från Nils Oscar och smaka på Saison innan den släpps på Systembolaget.
Välkomna!
Jag kommer med största sannolikhet vara upptagen med annat på tisdag, men ölen kommer vi försöka smaka en annan gång.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
