
Typ: Märzen/Oktoberfest
Bryggeri: Boston Beer/Samuel Adams
Ursprung: USA
Utseende: Klar, rödaktig med svag krona.
Volymprocent: 5,2%
Format: Flaska 355 ml
Konsumerades: Sjöstaden, onsdagen den 17:e september kl. 18:15
Jag försöker komma på vad det kan vara jag känner i smaken. Det där som gör att den klart skiljer sig från tidigare prövade Oktoberöl. Det är lite knäckaktigt i doften, kanske något träaktigt. Som de andra är den betydligt sötare i början och blir bittrare ju längre in i eftersmaken man kommer. Det som kanske kan vara knäck eller trä går också över i en lite obehagligare metallsmak. Men den hinner bara bli jobbig precis i slutet på eftersmaken. Den är ganska fyllig i smaken och blir bara fylligare och bättre i samband med att kolsyran försvinner. Värt att vänta någon minut innan man hugger in alltså.
Efter lite surfande så ser jag att det är fem olika rostade malter som använts i ölen. Med trä kanske det var ved jag menade. Äh. det är helt okej i alla fall. Men jag tror nog att jag tyckte bättre om Stallhagen...





























