Typ: India Pale Ale
Bryggeri: Hantverksbryggeriet AB
Ursprung: Västerås, Sverige.
Utseende: Bärnsten
Volymprocent: 5.6%
Format: Provsmakning
Konsumerades: Stockholm Beer & Whisky Festival, Fredagen den 19:e september.
"Det krävs ett rejält mod för att våga njuta av den här mycket fruktiga och extremt beska alen." -Hantverksbryggeriet.
Det här var den andra ölen som jag provade på mässan. Definitionen av ordet "mod" och dess betydelse sköljs ned i ett skummigt dunkel av godtycklighet i och med påståendet. Men jag tycker ändå det var värt att prova helt klart. Hantverksbryggeriet ger oss följande information om ölet:
"Denna kopparfärgade ale har en stor, blommig humledoft och en krispig smak med en avslutande låååååång efterbeska."
Jag minns den inte som speciellt besk (jämfört med de amerikanska alesorterna jag har kommit att uppskatta), den var inte heller speciellt "blommig". Däremot var det antagligen något av deras bättre öl förutom deras stout "Sotarn".
Att smaka på produkter från svenska mikrobryggerier är något många av oss borde göra oftare egentligen. Jag tackar ju inte direkt nej till att prova India Pale Ale-sorter från svenska producenter. För er som vill prova några av Hantverksbryggeriets öl kan jag tipsa om att det finns en lista på vilka pubar som har deras öl här.
Om det är något som jag ska klaga på så är det en detalj som jag har hängt upp mig på angående deras "branding". Jag tycker att flaskornas utseende är alltför barnsligt. Det luktar South Park all världens väg vilket jag tror sänker deras marknadsvärde i jämförelse med andra svenska mikrobryggerier. Vad jag däremot tycker är ok är "husfärgerna", dvs den kombination av färger på etiketten som signalerar bryggeriets identitet. Detta leder mig in på följande frågestälning:
Kan en etikett påverka hur vi uppfattar ölets smak och egenskaper? Dvs. påverkas vår smak av färgerna och flaskans utseende? Det här är något jag måste tänka på för jag tror att det påverkar mig personligen väldigt mycket.
Etiketter påverkar helt klart mig när jag står och tittar igenom kylen/hyllorna på någon bar. första gången jag drack något från Flying Dog gjorde jag det enbart på etiketten. Jag blev lite besviken då, för jag ville verkligen att ölen (minns inte vilken) skulle vara lika god som etiketten var snygg, men det matchade inte.
SvaraRaderaAlltså påverkades inte smaken av det, men jag fortsätter pröva Flying Dog för de snygga etiketternas skull.
Annat exempel när det påverkar mig är när etiketterna är fasligt fula. Heaven/Hell köper jag aldrig från bolaget eftersom Heaven-etiketten är ful som stryk och Hell ser ut som något marknadsfört mot långhåriga hårdrockare med skinnpaj och ena handen permanent låst i djävulshornen.